välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

26 september 2012

kritik mot tävlingsbidraget

sådär går det sen...
damen som hade gjort detta arbete


tog så på näsan över att ingen hade röstat på hennes arbete och hon var arg över att jag hade satt upp en så dåligt upplyst bild...
tyvärr var det den bästa jag hade av detta arbete, men visar nu en närbild på samma arbete så att ni ser vad där är i pelaren


en en helhetsbild, eftersom damen i fråga inte tyckte om att jag hade splittrat hennes arbeten till två då de är gjort som en helhet.
nå nu korrigerar jag detta och här ser ni  arbetet så som det var meningen att det skulle ses...
som en helhet  =)


fick åxå frågan om laglighet med att sätta upp bilder på egen blogg...
vad säger ni som vet, ni som har bloggat länge...
om jag tar en bild av ett arbete som är gjort för en offentlig tillställning vart allmänheten har tillträde, inga 'no cameras' skyltar finns uppsatta, tvärtom är det önskvärt att arbetena fotas, fotografierna är tagna av mig med min kamera...
är dessa bilder då lagliga eller ej??

tacksam för svar 
susanne

3 kommentarer:

  1. Man brukar ha rätt att fotografera på offentliga platser, annars ska det vara tydligt skyltat att det är förbjudet.
    Människor får man också fota på offentliga platser, men man bör ha en s.k. modellrelease om man kan identifiera personen tydligt. Människor i folksamlingar vid exempelvis galor och publik på idrottsevenemang eller på gator och torg brukar vara okay att publicera.
    Om du har upphovsrätt till bilden kan du publicera den på bloggen, däremot får man inte publicera andras bilder på sin blogg utan tillstånd.

    SvaraRadera
  2. Svår fråga det där .Enligt min mening finns ju inga personer med på bild ,du har en egen bild ,så då tycker jag nog du kan sätta in den .Det vore annorlunda om det var förbjudet att fotografera .Man kan ju inte fråga lov om alla bilder man tar då finns ju inget att publicera.Kram nette

    SvaraRadera
  3. Självklart får du fotografera sådant som är offentligt. Förstår inte alls vad som skulle vara olagligt i detta.
    Ha det bra!

    SvaraRadera