välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

15 augusti 2012

osaamiskansio; portfolio

till yrkesprovet nästa vecka skall på måndagmorgon klockan nio lämnas in en portfolio om esillepano; presentation
alltså vi skall i någon valfri portfolio form berätta vad vi vet och kan om presentation av varor inom floristiken, typ blombutik eller liknande... olika sätt att sätta fram varor på, olika effekter man kan använda sig av och dylikt... dessutom skall det åxå framgå vad vi själva har reflekterat över under vår tid i branschen gällande ämnet och vad vi har lärt oss.
eftersom jag är en hantverkare som har haft händerna fulla med blombinderi sedan jag blev florist, har jag inte haft mycket tid att leka med olika program i datorn. jag är inte något vidare bra på Power Point framställningar, men ändå tänkte jag göra en elektronisk portfolio med hjälp av PP. jag tänkte göra ett litet sammandrag på hur det såg ut i min blombutik då jag började med den och hur presentationen av mina alster förändrades under åren. dessutom tänte jag lite jämföra med olika mässutställares (tyskland, sverige, spanien, england och finland) presentationer av sina varor och till slut göra en sammanställning av mina funderingar kring ämnet. 
skulle behöva ca två veckor på mig till detta men tyvärr har jag bara idag på mig att få det färdigt  =)
imorgon måste jag provplantera mitt slutarbete i växtplantering och på fredagen måste jag göra snittblomsarbetet en gång färdigt. detta för att inte råka ut för några överraskningar sedan i mäntsälä i nästa vecka. vi har så kort tid på oss att göra arbeten till yrkesprovet så under de dagarna får så lite som möjligt gå fel  ;)
på lördag måste jag få en ritning framifrån och en ritning uppifrån samt en lägesskiss gjord på växtplanteringen. man fick välja vilket arbete man hellre ritar och jag valde planteringen. 
dessutom skall jag hinna en resa till åbo efter snittblommorna imorgon.
så det är verkligen fullt upp denna vecka  =)
på söndag skall paketbilen packas med allt jag behöver med mig och på måndagmorgon klockan fyra bär det iväg till mäntsälä














intressant så sjutton är ju nog detta med presentation av varr! ju mera man läser om det destu mera vill man veta! 
och med PP;n får man ju nog flera timmar att gå åt bara till effektsökning och prövande av andra finesser
  =D

skön onsdag!
susanne

3 kommentarer:

  1. Lycka till! Powerpoint har sina f;rdelar men jag tror att du klarar dig, utan att kunna den fullt ut! Har ju sett mycket vackert som du gjort. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jamän du milde vad du har tid på dig ;-)...men så pass känner jag dig att jag vet att det där går undan....och några små sidoprojekt på sidan om av bara farten :-D
    Lycka till, systra mi!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint! Vilka härliga inspirationsbilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera