välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

8 mars 2012

uppstoppade djur

vad gjorde vi i tromsö då??
massor, ser jag nu då jag har hunnit titta igenom alla femttielva tusen foton som jag har tagit under veckan i norge  =)
det som slår mig när jag tittar på bilderna är att tromsö-borna tycks gilla uppstoppade djur, och då speciellt uppstoppade isbjörnar och sälar. vi besökte tre museer i tromsö och i alla tre fanns flera olika uppstoppade djur, och som sagt; mest isbjörnar.
 dessutom hade isbjörnen en tendens att finnas i var och varannan pub åxå, till och med i aulan i en bank stod en tvåmetersbjässe och hälsade kunderna välkomna  =)








uppstoppade sälar...




men i polaria, dominokloss-huset, hade de fyra levande sälar, som vi tittade på medan de matade dem. killen som tränade sälarna berättade att de övar konster och trick med dem endast för att stimulera deras intelligens och energi, inte för att göra en show av det. han sade dessutom att sälarna är mycket klyftigare och mycket mera lättlärda än hundar  =)


maffiga morrhår, eller hur  =)

många andra uppstoppade djur fanns det åxå i de olika museerna











lodjurena var magnifika! kattmänniska som jag är, hör lodjuret till en av mina största favoriter bland vilddjur! 
ett sååå vackert djur! 
en av mina katter, niklas (halvt norsk skogskatt, halvt bondkatt) försvann den vintern vi hade lodjur i knutarna här på kimitoön. den vintern försvann många andras katter åxå. det är ju inte lons fel... det är bara naturen som fungerar så... men nog saknade vi niklas alldeles något otroligt mycket! jag har aldrig sett en annan katt ligga så tätt intill öppna luckor i kakelugnen som han   =)
inte ens eldloppor fick honom att flytta! hoppade det ut en liten eldloppa, steg han bara upp och ruskade av sig och lade sig sedan ner igen, precis framför elden  =)




trevlig torsdag önskar jag er alla! solen skiner och det är en grad varmt!!

susanne

1 kommentar:

  1. Lite roligt är det allt att titta på de uppstoppade djuren. Björnen som kramar trädstammen ser så ledsen ut. Och lodjuret är en stor favorit hos mig också, och vår dotters sibiriska katt ser nästan ut som ett lodjur, och kommer att se ännu mer så när han är fullvuxen 8-9 kilos katt.

    SvaraRadera