välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

6 mars 2012

turkisk van - neo

nu har neo, vackra pojken, varit hos oss i snart tre veckor. han är en helt underbar kille!
fortfarande är det zimba, gamla gubizen, som bestämmer och kommer neo för nära får han höra det genast!  men nyfiken som neo är, kan han inte låta bli att prova gång på gång, så nu sitter de två herrarna på en meters avstånd från varandra utan att behöva svära och spotta  =)
knappast blir de någonsin bästa vänner, då bägge två är lite för gamla för det, men kanske kommer de att tolerera varandra på kattvis.
neo har en ful ovana att ta tag med klorna så fort han blir rädd eller lite irriterad, men ju mera vi lär känna honom och han blir van vid oss, zimba och huset, destu mindre tar han till klorna. detta att katten klöser och biter är för oss helt främmande eftersom vi aldrig har haft en katt som klöst eller bitit oss förut. våra katter har varit mera som gulliga kramdjur, lealösa och goa. 
efter att nu ha frågat förra hussen hur han tvättade, borstade och klippte klorna på neo, skall jag denna vecka försöka se hur det går med dessa procedurer. =)
neo har åxå fått vara på bord och bänkar, vilket inte är något som jag accepterat med mina katter... nu håller jag dock på att bli lösare i mina principer tydligen, eftersom neopojken får sitta och ligga på borden  ;)
men inte då vi äter!
bästa är att lägga sig tvärs över tidningen när någon läser den, tycker neo...


turkiska vanen har en svansföring som påminner om hundens. då den är på gott humör och trivs rör den mycket på svansen. detta är ju tvärt emot vad man skulle tycka, eftersom katter som rör mycket på svansen uppfattas som irriterade och arga. gissa hur många gånger jag har fått titta extra noga på neo för att vara säker på vilket humör han är på. men faktiskt så är hans svansföring som ivrigast då han är avslappnad och njuter. då dunkar han svansen i bordet som en trumslagare  =)


zimba-gubizen


' titta på min feta mage, va =) '


neo är speciellt förtjust i tösabit3. han försitter inte en chans att ligga i hennes famn eller ännu hellre ligga på laptopen hennes då hon försöker arbeta



denna kinkiga pojke äter inte kött, inte broiler, inte tonfisk... ingenting sånt som man vanligtvis skulle tro att en katt skulle vilja ha. men skinka! han är helt tokig i skinka! 
tar man upp kylskåpsdörren är det helt säkert att neo en sekund senare står med framtassarna inne i kylskåpet för att tigga skinka åt sig.
och alltsom oftast får han en bit skinka åxå  =)


mina två herrar i köket


neo är en typisk turkisk van i det att han är väldigt lekfull. han apporterar åxå; kastar man en garnboll längs med golvet springer han efter den och kommer med den i munnen tillbaka till en så att man ska kasta den på nytt  =)
detta är åxå typiskt för turkiska van'er



dessutom vill neo dricka sitt vatten från rinnande kran och han har valt hjälpkökets ho som sin vattenplats. han går åxå ner i hon och sprättar vatten omkring sig om det är passligt varmt och skönt  =)


så lekfull och energisk som neo är så tror jag att det skulle vara på sin plats att hitta en kattunge åt neo till sällskap. zimba orkar inte bry sig om sånt där springande av och an som neo håller på med, han svänger ryggen till och somnar inrullad i den härliga långhåriga fårfällen  =)

vilka underbart vackra dagar vi har nu! solen skiner och snön på fjärden gnistrar!
det är inte länge till vår nu!

ha de gott!
susanne

8 kommentarer:

  1. Va han e nysig din neo. Van-katter gillar ju vatten så snart får ni väl sällskap i badtunnan. Går han ut å in ,eller e han bara en innekatt. Sidu du har åxå blitt lite mindre principfast. å Katter älskar ju att ligga lite högt. Ser att dom åxå fått ett fint klätterbo. Tänkte skaffa ett åt Misse-Måsse så vi sku slippa han från borde men de kostar ganska mycke.
    Snart hittar du nog en liten Van-unge åt Neo. Eftersom rasen är ganska speciell så passar nog en av samma ras bäst. Ha de bra å Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga pojkar! Har aldrig hört talas om en kattras som viftar på svansen när de är glada...och som hämtar bollen när man kastar den! Va kul!

    O, visst har vädret varit underbart!! Bara att njuta...och längta tills allt börjar växa i trädgården :)

    SvaraRadera
  3. Vilket kattliv ,(i positiv bemärkelse ) kul att se o höra tänk att den beter sig som en hund o apporterar ,kram nette

    SvaraRadera
  4. Det var en ny erfarenhet för mig. Jag är rätt borta i kattvärlden eftersom jag bor med djurvänner som tyvärr är allergiska.
    Ha en fin vecka! :o)

    SvaraRadera
  5. Åh, så vackra dina katter är! Vår katt Mutikainen (orientaliskt långhår) älskar också att springa efter alla möjliga pappersbollar som jag kastar och hämta dem tillbaks till mig - ingen av våra hundar gör så med sina bollar... Vi har alltså en kattretriver! Den där kylskåpsbilden ser också rätt bekant ut! :-)

    Ha en fin vecka!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  6. Vad söt han är Neo! Det är så kul med djur, sen om det är katter eller hundar spelar ingen roll. Jag gillar allt - utom bitande och bloddrickande insekter!!

    SvaraRadera
  7. Härligt inlägg! Jag ler när jag ser killen usträckt på bordet :-)
    Vi har bekanta som har en hund som inte dricker vatten, om den inte ser att de just fyller skålen från vattenkranen...jag ve inte om jag visat vår vattenautomat, som katterna dricker från. En sån måste du ha - eller snarare Neo! Kolla på Zooplus ;-)
    kramar
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  8. Måste bara skriva att du har ett otroligt snyggt golv i köket...
    ha då aldrig sett nå dylikt...intressant.
    Kattor är ju väldigt intressanta djur som verkligen inte kan
    tämjas av människan...
    men inte på bordet skulle jag vilja ha katten...
    eller....
    men snygga är dom juh dina killisar...

    Tjingeling.

    SvaraRadera