välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

5 mars 2012

intressant vår på kommande

efter att vi kom hem på måndagsnatten från norge har det varit full fart  =)
tisdagen låg jag dock däckad i feber och en alldeles förskräcklig värk i vaden, men på onsdagmorgon körde jag till mäntsälä var den nya modulen, tilasommittelu, dekoration av utrymmen, hade börjat. liksom i förra modulen, esimiehenä oleminen, att fungera som förman, fick vi en massa uppgifter genast första veckan. 
vi ska bland annat planera en visningsbalkong (planteringar, möbler och assesoarer) till en trädgårdsmässa i helsingfors i mars, en annan visningsbalkong till en trädgårdsmässa i lahtis i april (denna gång med snittblommor) och en utrymmes dekoration till skolans Open Days happening i slutet av maj. detta projekt har arbetsnamnet 'Open Air' och vi vet inte ännu vad det kommer att bli...
som tur är gör vi dessa planeringar i grupper så det blir inte så hemskt mycket för var och en att göra  =)
dessutom fick vi listor på ca 1200 växter som vi skall lära oss det latinska och det finska namnet på och vilken familj de hör till. dessa skall tenteras under vårens lopp. jag behöver dessutom lära in de svenska namnen...
men efter en snabb genomgång så måste jag ju nog tillstå att de flesta av dem är helt bekanta från trädgårdsmästar- och floristutbildningen så det borde ju gå bra...
vi skall var och en göra en power point fil med ca 50 växter som vi sedan delar av oss med till de andra i gruppen och på detta vis får alla en massa bilder med namnen å att träna hemma på...
konsthistoria hör åxå till denna modul, och jag fick på min lott att skriva om funktionalismen i finland.
så jag tror inte det blir brist på sysselsättning den närmaste tiden  =)


















dehär bilderna är från IPM mässan i Essen, Tyskalnd

trevlig vecka till er alla!

susanne

3 kommentarer:

  1. Fina bilder ,fantasin sätter nog inga gränser där ,ha en bra vecka i jobbets tecken efter vad jag förstår ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Hallo Susanne, deine Blumenbouquets-Bilder sehen einfach bezaubernt aus, schade das sie verblühen. Lg Renate

    SvaraRadera
  3. Tänkte oja mig, men jag vet ju att du tycker att det är kul när det händer och när du har kreativa utmaningar :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera