välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

24 mars 2012

trädgårdens vår i åbo

i femton års tid har jag varit till åbo vartannat år på trädgårdsmässan;  trädgårdens vår...
flera gånger redan har jag sagt att 'nu räcker det - jag far inte flera gånger på denna mässa'... men där var jag nu igen då i alla fall. och blev igen lika besviken  :(
denna mässa har sett likadan ut så länge jag minns. även denna gång var den uppbyggd enligt samma koncept som tidigare, inget nytt, ingen förändring, inget WAO!
offentliga delen av mässan byggs till stor del med hjälp av en trädgårdsförenings medlemmar på talko och med samma konstnärliga ledare som alla tidigare gånger. detta är ingen bra grogrund för nya vindar och nya tankesätt.
men med tanke på hur enormt mycket som det händer ute i europa i trädgårdsbranchen borde åbo trädgårdsmässa ta många stora steg framåt! detta är en branch på så stor tillväxt att mässan inte skulle få stagnera och förlita sig på ett koncept som någon gång i tiden var ett bra koncept.
en lite nyare sak hittade jag i alla fall i år, en filtmatta för beklädnad av väggar då man bygger 'gröna' väggar.
väggar beklädda med grönväxter såg vi dock redan för många många år sen i europa...



lite annat som jag fastnade för på mässan...

                    








detta torn, under byggnadsskedet, var det skrivet om i ÅU. jag väntade mig något lite mera intressant...



              








 


lördagskväll och konsert i kulturhuset villa lande i kimito...

ha de bra!
susanne

6 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska inspirationsbilder!
    Tack!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Kul med den där filtmattan .fruktfatet med blommor gav en idé till påskdukning ,ha en trevlig kväll ,Nette

    SvaraRadera
  3. Tack för visningen,lite idéer fick jag visst. Jag har ju alldrig varit på den mässan. Skall till Stockholmsmässan i april så få se vad den ger.

    SvaraRadera
  4. Bilderna är åtminstone inspirerande :-D
    Förstår vad du menar, på båtmässan är det ju samma gamla visa alla år, men av trädgårdsmässa väntar man sig ju nog något nytt och fräsht...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jeg kom bare lige forbi.
    Tak for de gode inspirende billeder.
    Ha` en god solskins søndag.

    SvaraRadera
  6. Guten Morgen liebe Susanne
    Wow.... das sind ja wirklich ganz tolle Frühlingsdekorationen, die Du uns da zeigst. Wunderschön! Der Frühling zeigt sich bei uns momentan wirklich von der schönsten Seite. Wir geniessen viel Sonnenschein bei milden Temperaturen.
    Vielen Dank auch für Deinen lieben Kommentar auf meinem Blog.
    Ich wünsche Dir eine glückliche und sonnige Woche.
    Herzlichst grüsst Dich Yvonne

    SvaraRadera