välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

23 mars 2012

ny säng av gammal säng

idag fick jag sängen vår färdig, den var en sån där rödbrun träsäng med metallsnirklar i bägge gavlarna...
hemsk, men den passade bra i vårt förra hus. hit passade den tyvärr inte alls, men jag har inte vetat hurdan jag vill ha så den har fått stå där i sitt orginalskick.
sen hittade jag ett alldeles härligt svart-brunt-silverskimrande tyg och genast visste jag vad jag ville ha  =)
ringde min lokala trävarubutik, engelsby verk , och gav måtten på vanerskivorna som jag skulle komma att behöva.
sen skruvade Ettan ihop dem och satte fast dem på gamla sängen




jag nitade fast vadd på vaneret och därefter satte jag på tyget, även detta nitade jag fast  =)




Ettan har inte sett vår säng färdig då han for till Tallin med en hel drös med äldre och yngre gubbar. de ska festa, äta gott och köra karting. ifjol kom Ettan hem med en brons pokal - hoppas det blir en silver pokal i år  =)

detta är Ettans klädskåp i sovrummet vårt, lika hemskt i färgen som sängen var  :(
men jag köpte färg idag och ska ta en dag till att måla om skåpet så att det passar till vår nya säng.


nattduksborden som åxå går i samma stil skall bort! vet inte ännu om det blir gamla lådor, som jag har massor av, eller om jag bara ska sätta en hylla fast på väggen... vad tror ni sku bli snyggare??


min toalett är nu åxå färdig, ny uppsatta skåpen tvättade och saker satta in i dem. dessutom satte jag nu upp de små knaggarna för mina halsband som jag har haft i skåpet en par års tid  =)  
så nu hänger mina halsband så snyggt på rad!

den runda lilla träkistan har min far gjort för ca 50 år sedan då han gick på snickeriskolan i kimito som ung kille. den andra runda i keramik har min mamma gjort på en keramikkurs för femton år sedan. det vackra metallträdet i luffarslöjd har tösabit1 gjort åt mig som födelsedagspresent.


neo, vackra vita pojken, vågar sig allt längre och längre från ytterdörren. idag var han ända ner till insjön och snusade på isen. han blir modigare och modigare, men han tittar hela tiden efter att jag finns alldeles i närheten  =)   går jag mot dörren rusar han in med huisig fart!

imorgon bitti skall jag fara på trädgårdens vår i åbo, sen på kvällen ska jag och tösabit gå på konsert här på VILLA LANDE i kimito.

trevlig fredagskväll till er alla!!

susanne

8 kommentarer:

  1. Du har en sån otrolig energi! Kul att se men inte en chans att jag skulle hänga med ... fint blir det också. Sängen blev jättefin och resten av inredningen blir nog det också. Jag kanske skulle satsa på hyllor direkt på sänggaveln för att hålla den strama designen men sängborden blir nog också bra när du väl har gett dig i kast med dem.
    Så roligt med saker som dina föräldrar och dotter har gjort, och de var ju så vackra också.
    Ha det gott!
    Leena

    SvaraRadera
  2. Går det inte att piffa till sängborden också med färg, nya beslag och nya skivor.
    Gjuta i betong eller lägga mosaik???

    SvaraRadera
  3. Men så snygg din säng blev ,jättefint med det mörka tyget ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Wow vilken fin säg Susanne! Jag förstår inte hur du bara kan veta hur du vill ha det. Men allt blir faktiskt fint. Bra Jobbat :)
    Kram, Linda

    SvaraRadera
  5. Hoppsan så fin sängen blev! Du är bra behändig, du! Visa bilderna på det färdigmålade skåpet när du är klar med jobbet. Ha en skön helg!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  6. Så fin sängen blev, det var ett verkligt lyft även om den var fin innan!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Det blev jättesnyggt! Vi borde också fixa en ny gavel efter att vi gjorde oss av med den rustika sängen Roland gjorde....problemet är att de gavlar jag fastnar för inte passar in i vår nuvarande inredning...
    Snyggt i badrummet också!
    Kram

    SvaraRadera