välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

16 mars 2012

skönhet och odjur

igår kväll var vi på systers mans födelsedagskaffe. det är alltid lika spännande att hälsa på hos syster, för något rum är alltid helt omlagat och nyinrett när man kommer  =)
vet inte när hon hinner göra allt detta, då hon har familj, jobb och hobbyn åxå som tar upp hennes tid...
men denna gång hade allt ändrat från mörkbrunt till vitt i hallen och vardagsrummet! och det var så jättefint! hela natten har jag drömt om vackra vita hem, så att jag då jag vaknade imorse var helt övertygad om att nu skulle även jag ha ett vitt hem...
nåå... med mörka möbler och mörka skåp och mörka bokhyllor och mörka mattor och mörka köksskåp så blir det lite av en omöjlighet att få till stånd ett vitt hem  =)
men sen fick jag ögonen på ett gammalt loppis skåp som jag inte ens tänkte ta med hit till vårt nya, då vi flyttade för tre år sen. jag tyckte inte att det passade här. men då fick min syster mig att inse att det skåpet hade sin plats i hallen och dit satte vi det trots att det hade helt fel brunröda färg! inget annat i huset har den färgen... nå, jag har ju länge tänkt måla de, så nu beslöt jag mig för att det skulle bli vitt!!
men då jag lite testade på sidan mot väggen och försökte föreställa mig det vitt, passade det inte alls  ;(
såhär såg det ut då jag började med det...


efter att ha provat lite med vitt, tänkte jag bara kolla hur det skulle se ut som mörkbetsat...
och vips var halva skåpet mörkbetsat


nå sen var det ju bara att dra hela skåpet med mörkbrun bets  =)
och nöjd är jag! det passar mycket bättre in i husets övriga inredning nu och trots allt gillar jag bättre lite mörkare färger!



medan tösabit3 och jag var och tittade på barnteaterns pjäs 'skönheten och odjuret' satte Ettan ihop de två höga skåp som vi har haft under sängen i sovrummet i två år nu  =)
då jag kom hem satte vi upp dem... inte för att min hjälp direkt behövdes till det, utan för att Ettan vet att det inte är nån ide att göra det innan jag fått säga precis vart de ska sättas  =D



barnteaterns pjäs var jättebra! endel ungar var riktigt duktiga, andra klarade sig med hjälp av sufflör eller medspelare  =)
syster son, rikardomann, spelade 'giggolo', en man som trodde att han var guds gåva till kvinnorna och ricardomann var mycket bra som tjusare!
men i egenskap av mamma är jag nog lite besviken på de vuxna som gjorde pjäsen... ända sedan januari har min tösabit3 varit med, övning efter övning, och vallat de barn som väntat på sin tur att stå på scen, hjälpt till att läsa roller med dem och läst repliker istället för dem som varit borta från övningar. 
då vi fick programbladet idag fanns inte minsta lilla rad med hennes namn fast hon har hjälpt till hela vintern, torsdagskväll efter torsdagskväll och ibland söndagar med. 
endast de två regissörernas namn, musikerns namn och namnet på den som gjort kostymerna fanns skrivna på programbladet  :(
nog hade där rymmats en rad med tex medhjälpare; tösabit3 (hennes namn förstås  =))
dålig stil tycker jag, det gjorde mig ledsen. dessutom har tösabit3 inte fått ett 'tack' för sin insats ens, vilket jag finner synnerligen oartigt. dock sade tösabit3 att hon inte hade väntat sig något tack och att hon gjorde ju det så gärna, men ändå... 
så svårt kan det väl inte vara att dela med sig en liten skärva av äran  :(

imorgon har jag skoldag i mäntsälä igen, så det blir att stiga tidigt upp och styra kosan mot öst...

trevlig fredag!
susanne

6 kommentarer:

  1. Älskar rubriken! Klockrent :-) Haj-fajv!

    Det är nog bara så att vissa skall bara beundra vita hem, inte ha dem. Vi behöver färger :D Och kanske vita katter då, Neo passar bra i inredningen!
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  2. Hihi, så det är du som verkligen säger var skåpet ska stå ... och det blev fint med den mörka färgen. Visst är det fint med vita rum men samtidigt är det lite för vanligt. Mycket bättre att ha en egen personlig stil!
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  3. Mm, Båda mina syskon har tyckt att det har varit bra att hon har varit med och hjälpt till.
    Jag håller också med dig att hennes namn borde ha funnits med.
    Kram. Linda

    SvaraRadera
  4. Jag tycker ditt skåp blev jättefint med den mörka betsningen! Allt kan ju inte vara vitt :-)
    Håller absolut med dig, nog kunde din dotter fått ett omnämnande i programmet när hon hjälpt till så mycket. Alla behöver vi lite uppmuntran.
    Förresten, vilken läcker tulpan i din header.
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  5. Det blev ju hur fint som helst skåpet och jag tycker väldigt mycket om stora gamla och mörka möbler men kan ibland tänka, tänk om jag hade ett vitt hem! Dom är ju så vackra dom vita hemmen, men i längden så får det nog bli mina mörka gamla skåp som får stå kvar.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Att ett sånt litet ord som tack skall vara så svårt ibland!!!! Ja måste ju säga att det skåpet passade väldigt bra som mörk betsat. Vilken härlig header du har. Önskar dig en helt toppen dag/Gela

    SvaraRadera