välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

17 januari 2012

yessss!!!

sådär överlag gick min undervisningsdag riktigt bra! 
min elever var jättebra! på riktigt intresserade och ivriga, vilket såklart gjorde massor till att det blev en dag som jag verkligen njöt av!
eftersom jag hade som tema bukett + konstruktion och åxå är textilartesan till utbildningen satsade jag på vävda, knytna, virkade, flätade och tvinnade tekniker till konstruktionerna.
jag började med att visa bilder på konstruktioner som gjorts med dessa tekniker, därefter visade jag även lite exempel på vad allt annat man kan använda sig av då gör konstruktioner till buketter eller arrangemang.
mina elever var så ivriga att de inte gjorde den skiss på deras planerade bukett som jag gav dem i uppgift att göra, utan de började genast med konstruktionen  =)
här är några resultat från dagens buketter, som blev så fina att deras lärare sa att de får föra dem till skolans blombutik till försäljning  =)





de flesta ville prova på att fläta ett bukettbotten enligt en modell som jag demonstrerade för dem. men trots att de gjorde samma flätade botten blev buketterna ändå väldigt olika.
en elev valde att lämna en tofs med beargraas i mitten av buketten och byggde därefter upp en hög bukett, de andra höll buketterna låga


en elev ville göra ett hjärta enligt en modell som jag hade med. det var från min bröllopsmässa 2010, då jag gjorde en brudbukett med flätad kant.


denna bild är från bröllopsmässan jag ordnade  2010
=)


en elev ville använda helt annat material som det som jag hade planerat. jag ville att de skulle göra konstruktionen av beargraas, steelgraas, typha eller något annat gräsaktigt grönt, men det ville inte denna elev...



den här eleven vävde av monkeygraas två mattor och byggde buketten på dem. jag tycker denna bukett blev otroligt intressant, lite 70 tals stuk över den  =)


en annan elev började knyta enligt en bandvävningsteknik, ett bukettbotten. strukturen och ytan är enormt vacker, men tyvärr tog detta så lång tid att eleven inte hann göra en ordentlig bukett. men hon ville testa denna teknik med monkeygraas och det är viktigt att våga prova olika tekniker, oberoende om det sedan är lyckat eller ej...


eftersom jag inte har fungerat som lärare tidigare så var detta en fantastiskt givande upplevelse och jag märkte att jag njöt av dagen och var inte ens särdeles nervös. 
av min lärare och min kollegiala utvärderare fick jag helt okei feedback, vissa saker borde jag förbättra, andra lyckades väldigt bra.
men den bästa feedbacken fick jag av mina elever!! de hade upplevt min undervisning som väldigt intressant, mycket givande, nytänkande, mångsidig... detta är några av de kommentarer de skrev på feedback blanketten efter avslutad undervisning. dessutom fick jag beröm för välplanerad dag, stark yrkeskunnighet och ide rikedom
så JAG ÄR ÖVERVÄLDIGAD ÖVER DESSA FINA FINA KOMMENTARER!!
LYCKLIG!!
en elev skrev till och med att hon tänker på och minns mig med värme! hur ljuvlgt är int de??

dessutom; nio feedback blanketter och inte en enda negativ kommentar  =D

märker ni att jag tassar omkring på rosa moln idag?  =))

trevlig tisdag!
susanne


7 kommentarer:

  1. Grattis till en lyckad dag! Och det förvånar mig inte det minsta! Fina buketter gjorde de, det är intressant att se riktigt proffsiga buketter.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Så spännande det låter! Om man bara hade varit där också:)
    Vilken fantasi och krativitet!! De var fina alla på olika vis.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Jag är inte alls överraskad! Du bara e för härlig!!

    SvaraRadera
  4. Du har nog anledning att tassa på moln så fina buketter som dom gjorde ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken fin dag du haft! Tänk att få omge sig varje dag med vackra blomsteruppsättningar - festligt!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  6. Underbara buketter dina elever hade gjort - så det är klart att dom tyckte det var roligt och intressant och spännande och.....!!! :-)

    SvaraRadera
  7. Ja på moln tassar du...och det skall du! Inget litet jobb att planera en utbildningsdag i ett så kreativt ämne, och få det att fungera. Jag visste ju nog att du skulle klara det galant :-)
    Vad fint med feedbacken!
    Kram, sis

    SvaraRadera