välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

17 december 2011

akvareieland

för en månad sen då jag var till tyskland och stockholm satte jag ansvaret för matandet av mina fiskar på Ettan. på fredagkvällen gjorde Ettan och tösabit3 sig färdiga att resa till stockholm och då blev det lite fel i matningen av mitt akvarie. då vi kom hem på söndagmorgon, kände jag då jag öppnade ytterdörren att hela huset stank som rutten tång...
när jag kom in såg jag att vattnet i akvariet var som mjölk och alla fiskarna var döda. övergödning, de hade fått på tok för mycket mat...
nu har jag inte haft tid att ställa igång akvartiet från början igen och tänker inte göra det förrän i januari, så då kom vi med tösabit1 på att vi kunde ju göra ett akvarieland.
sagt och gjort, en ljuslinga på bottnet, vaddtyg till snö och ett par hus, lite granar och några typer... avot! ett akvarielandskap  =D

vårt akvarie är inbyggt i väggen mellan köket och matsalen, så man ser det från bägge hållen. lite glesbebyggt är det ännu, men jag får väl se om jag kan hitta något till som sku passa dit...

denna familj med sitt lilla hus och feta gris har tösabit3 gjort på en keramikkurs då hon var åtta år gammal. jag fick den då som gåva och nu fick familjen flytta in i akvarieland  =D

dessa hus är egentligen värmeljushållare...

de spanska flamenco dansöserna och deras kavaljerer vet jag inte mera vem jag har fått av, men nu får de känna på hur det är att fira jul i snörika akvarieland

byn från andra hållet


kanske hittar julgubben hit åxå  ;)

trevlig helg önskar jag er!

susanne

6 kommentarer:

  1. Det var ju en riktigt bra idé! Och sedan när akvariet kommer igång igen njuter ni av det mer än tidigare, blir som nytt då. Fast synd om fiskarna ...
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Så snyggt akvariet blev ,det behöver ju ingen mat ,synd med fiskarna ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Liebe Susanne
    Wunderschön sieht es aus. Auf Deinem Blog wird man so richtig weihnachtlich eingestimmt.
    Ein schönes und gemütliches 4. Adventswochenende wünscht Dir Yvonne

    SvaraRadera
  4. Vad synd om fiskarna!
    Ert akvarieland var en käck idé i väntan på nya fiskar :-)
    Ha det så gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  5. Kul idé med ett akvarieland! ha en skön stressfri julvecka!

    SvaraRadera
  6. Snyggt!
    "Varje kvinna blir sin mor...", det kommer man inte ifrån ;-)

    kramis

    SvaraRadera