välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

28 november 2011

stormen Berit

Berit drog in från norge, över sverige, igår...
hon tog med sig strömmen för flera timmar och härjade vilt på däute i mörknet. eftersom vi inte haft så många riktigt skapliga stormar här ännu, då vi bara bott här tre år, så var vi lite oroliga över att hon skulle fälla nån stor tall över vårt hus... men hon var inte på det humöret, tallarna fick stå där de står. tack och lov för det
MEN alldeles klart blev det imorse då det ljusnade att Berit inte tycker om lyktor och blomkrukor  :(
två stora lyktor hade hon kastat runt med så det blev att plocka en hel del glasbitar idag, blomkrukorna vid dörren hade hon vält omkull, sprutkannan hade hon lekt med en stund och min stora hjort av kvistar hade förargat henne så att hon hade trängt in den mellan två stenar...





dessutom ville hon att våra grannar skulle ha mina ämbar och såar, det blev att hämta hem lite smått och gott =)
just nu är det lugnare, men till kvällen har de sagt att Berits lillasyster kommer att slå till. men kanske hon inte tycker så illa om lyktor som Berit gjorde...
men detta är ju nog småsaker jämfört med hur illa hon har gjort i norge...

susanne

8 kommentarer:

  1. Liebe Susanne
    Oh.... hat es bei Euch dermassen gestürmt? Bei uns ist's noch immer trocken und seit zwei Tagen geniessen wir herrlichen Sonnenschein. Zuvor war's immer neblig.
    Eine schöne und sturmfreie Woche wünscht Dir Yvonne

    SvaraRadera
  2. Här har vi klarat oss bra också, trots att det ska vara värst just nu här på ön. Men själva bor vi ju i en liten skog, så vi märker inte så mycket av Berit som dom nere vid kusten gör.

    SvaraRadera
  3. Här hos mig har det minsann gått lugnare till. Hoppas att nästa storm är snällare mot din trädgård. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  4. Oj, inte roligt att se. Jag tänkte inte ens på våra lyktor men vi fick ju inte den värsta stormen här så allt var som det skulle i morse.
    Hoppas lillasystern är snällare.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Hoppas inte några av lyktorna gick sönder, för dom var ju väldigt fina innan stormen!

    SvaraRadera
  6. Ser ut som det skulle ha varit krig hos dig ,nu viner det i knutarna här igen ,till nätterna sätter det igång o då har vi ju lilla vännen Selma som inte tycker om sådana vindar,hoppas att vi får ha ström ,kram Nette

    SvaraRadera
  7. Tråkigt med naturens krafter som ställer till förödelse, men tur i alla fall att det inte var nåt träd som föll över huset. Jättefina blomsterarrangemang du visar litet längre ner!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Ja du milde vilket väder! Och så synd på dina fina saker. Men det var ju bra att inga träd kom på huset osv. Man får trösta sig med det. Jag är inte riktigt på det klara var du bor, men där jag bor (Bohuslän) har det ju också blåst rejält, var stilla igår, men idag har vi väl den där lilla Berit här och så mörkret, för idag tror jag inte det blir ljust nånsin.
    Vad är det för roliga kryp du har under fönstret, som ser härliga ut!
    Agneta kram

    SvaraRadera