välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

26 oktober 2011

kryddor och guld

i dubai finns det flera stora marknader (souks) och alla har sina produktkategorier; tyg, kläder, kryddor, guld osv.
eftersom guldsouken i dubai är världskänd måste vi ju såklart besöka den åxå  =)
och visst fanns det guld där, butik efter butik med guld i massor. arab eremiterna har det lägsta guldpriset i hela världen och många människor reser till dubai bara för att köpa guld. vi köpte inget guld, det intresserade inte mig   =D

 även nyproduktion av gamla smycken fanns det en hel del av och dessa shopar tyckte jag var betydligt intressantare än de som såg ut som på översta bilden


i dubais museum hittade jag en monter med gamla, mycket gamla, smycken och dessa tilltalade mig mycket mera än guldsmyckena som var till salu i souken. där fanns smycken tillverkade i metall, keramik och ben.



kryddmarknaden i dubai är åxå enorm och de män som jobbade i de små shoparna kunde verkligen alla sina produkter så väl att det var en glädje att lyssna till dem! visst försökte de åxå sälja till tusan men den kunskap om de olika kryddorna och deras användningsmöjligheter som de besatt var enorm och mycket givande!
köpte förstås lite saffran, äkta saffran, och inte denna gurkmeja blandning som vi i finland får köpa som saffran =)



trevlig onsdag!

susanne




5 kommentarer:

  1. Din blogg är MER ÄN INTRESSANT!!!!!!!

    Trevlig onsdag till dej med!

    SvaraRadera
  2. Intressant ställe det där ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Gillar ju inte att själv ha på mig smycken. Vigselringen åkte av dagen efter och har aldrig kommit på igen t.ex. men...det är kul att titta på vackra saker - gamla eller moderna. Däremot kryddmarknaden, där hade jag ÄLSKAT att gå!

    SvaraRadera
  4. Här är en till som inte bär så mycket smycken, inte ens vigselring. Om jag ska ha smycken så ska de vara stora och det gör inget om de är oäkta. Och kryddor tycker jag är svårt att köpa på marknaderna utomlands, jag litar inte på att det är vad de påstår att det är. Köpte saffran i Samarkand för över ett år sedan men har inte vågat använda det än ... Ha det fint i helgen!

    SvaraRadera
  5. Att gå på marknader i främmande länder är alltid lika spännande. Guldmarknaden i Dubai inte minst :-)
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera