välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

13 juni 2012

deltidsarbete och möbeltillverkning

sökte DELTIDSjobb  i en blomaffär för en månad sedan... fick samma vecka jobb där och vi kom överrens om mellan 20 och 30 timmars arbetsveckor...
de första fyra veckorna har det blivit i genomsnitt 65 timmar per vecka, men nu verkar det som om det kommer att bli lite kortare veckor  =)
skönt för jag måste ha tid att föbereda mig för tenterna och distansuppgifterna vecka 30 och 31 och dessutom förbereda yrkesprovet i augusti. modulen vi nu håller på med är tilasommittelu, google translator säger att det sku vara läge komposition... alltså stora dekorationer av/i utrymmen...
vi skall planera och utföra ett arbete med snittblommor och ett planteringsarbete  =D
igår skickade jag brevet med anmälningsblanketten till detta yrkesprov så nu är det bara att låta hjärnan arbeta på högtryck i en par dagar, bearbeta olika ideer och funderingar för i fredag måste jag lämna in en grov skiss på vad jag kommer att göra för arbeten.

men i söndags hade jag och mina tösabitar 2 och 3 helt annat för oss  =)
vi satte ihop två gamla vävstolar, skruvade dit bänkbräden och ryggstöd samt betsade dem svarta




dessutom hade jag en gammal utdragsbar trä barnsäng som vi gjorde om till en soffa och dit ska jag köpa en tjock madrass och en massa kuddar... den ska bli på framsidan av huset, på terassen under taket. det kommer att bli super att sitta där sen eftersom vi har kvällsolen på framsidan av huset  =D

idag då jag körde hem från jobb stannade jag i bjärnå hos en blomförsäljare och vandrade en timme runt i växthusen och njöt av alla dessa underbara sommarblommor. lite fick följa med mig hem och dessutom klängde sig en par tre perenner fast i mig, så de fick nu åxå sen följa med hem. bland annat en underbart vacker (om den blir som på bilden) VIT riddarsporre och en kinesisk smörboll och en sippa och lite annat fint...

är alldeles ensam hemma ikväll då Ettan är på kurs i tammerfors, tösabit2 och tösabit3 är i kasnäs där de jobbar och tösabit1 verkar inte alls vilja komma hem från tromsö i norge. det senaste är att hon kommer att komma den 26 juni, men vi har inte sett det ännu...
=D

trevlig sommarkväll till er alla!

susanne

4 kommentarer:

  1. Kul jobb ni hade,du har kul uppgifter framför dig också .Här på holmen är det spegelblankt vatten att titta på o fågelkvitter .solsken mm bättre kan det inte vara ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Vi älskar ju svartbetsade/målade möbler och har en massa detaljer ute i svart. Blir antagligen jättetjusigt med soffan med en dyna med snygg klädsel.

    SvaraRadera
  3. Nyfiken på hur det blir när det är färdigt :-)

    SvaraRadera
  4. Hi,

    Nice article, thanks for sharing your thoughts, this article is very help full for me and my friends.

    Thanks
    Hallmöbler

    SvaraRadera