välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

26 maj 2012

dagarna bara rusar iväg

himmel hur veckorna rusar iväg!!!!
jag har inte hunnit och inte orkat titta in på alla era fina bloggar, än mindre skriva något i min egen blogg  ;(
det har hänt så otroligt mycket den senaste månaden, både positivt och negativt...
men allra först; jag har varit tre veckor på jobb!! efter över ett års sjukledighet sökte jag ett deltidsjobb i en blombutik i salo. första veckan jobbade jag endast två dagar, dock tolv timmars arbetsdagar, andra veckan jobbade jag 65 timmar och tredje veckan 62 timmar!! normal arbetsvecka är ca 40 timmar och jag är deltidsanställd. ändå gör jag arbetstimmar som om jag sku vara företagare  =D
men det var ju morsdag och veckan efter det kristi himmelsfärdsdagen och då är det ju mera att göra i blombutiker. nästa vecka är det studentexamens rosor och binderi så den veckan blir lika lång gissar jag.
roligt är det dock, fast händerna värker och bultar då jag kommer hem!





mina söta tösabitar överraskade mig på morsdagen då jag kom hem från jobbet på söndagskvällen; de stod på parad i köket med varsin lapp fäst på bröstet där det stod, glad morsdag och välkommen hem, mamma. dessutom stod det att jag skulle titta ut genom fönstret =)
detta var vad jag såg;



det är en drake, huvudet fattas dock ännu. tösabitarna hade hela dagen sågat och skruvat och spikat för att göra en drake åt mig! jag har långa tider redan önskat mig en drake eller en enormt stor orm i trädgården och nu får jag en drake  =D
den gör mig så glad! vill ha mycket olika sorters 'landart' tings i min trädgård; en totempåle, ett runt fönster i betong, en lock ness orm, ett vikingaskepp...
min lilla trädgård räcker dock inte till för allt detta så en drake är precis perfekt!   =)

fick ett samtal från hemkommunens kommunikör, hanna backman (på utvecklingsavdelningen) för en vecka sedan. hanna frågade om det är jag som har bloggen blommor och kvistar. jag svarade att jo, det stämmer. hurså?
det visade sig att kommunen vill länka från sin hemsida till fyra bloggare på ön och min blogg var en av dehär fyra som de hade valt ut!! ganska nice, eller hur??!
jag blev jätteglad! det känns fint att de tycker att min blogg är så bra att den så att säga ska representera lite kommunen och dess invånare! så nu måste jag ju då vara lite aktivare med inläggen igen!

förra veckan hade vi nästudier i mäntsälä och vi gjorde så mycket inför mäntsäläs open days happening att det måste få ett alldeles eget inlägg  =D
när jag kom hem möttes jag av två jättestora kattungar  =)
åtminstone kändes det så! de hade växt alldeles något otroligt mycket under de dygn jag varit borta!
de är så otroligt härligt underbara! helt ljuvliga!

dessa bilder är från förra veckoslutet...





och dessa är från idag  =)



william wallace är lika stor som vår gamla gubiz zimba trots att han bara blir sex månader om två veckor! det verkar som om han kommer att bli en bussigt stor katt då han har vuxit färdigt  =D
idag har jag jobbat hela dagen i trädgården, förutom en liten stund mitt på dagen då tösabit2 och jag besökte en ny härlig inredningsbutik som har öppnats i käära centrum här på kimitoön. den heter cosy villa. dessutom gjorde vi en avstickare till söderlångvik gård där de hade 'öppen växthusdag'. jag köpte endast några tagetes och tösabit2 köpte en citrontimjan.
hemma igen kånkade jag stenar och gjorde denna planteringbädd färdig. därefter planterade jag lite perenner i den  =)


lite andra bilder från min trädgård just nu...






medan jag satt på skolbänken hade Ettan gjort terassen på andra sidan kannibalbadet...  eftersom det ska bli terass runt hela huset måste vi ta det i mindre etapper, det blir för mycket på en gång annars  =)



imorgon på eftermiddagen ska ger bruksteatern vårens succerevy en gång till så det blir att försöka hitta 'agent simola' rollen imorgon igen. replikerna har jag repeterat en par gånger igår och idag, så nog ska det väl gå bra  =)

hoppas ni alla har ett härligt veckoslut!!

susanne



7 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig; Det är mycket nu! Och inte 17 hinner man med att blogga själv eller titta på andras bloggar. Just idag så håller jag dock på att vattna i pallkragarna med hjälp av en rotbevattnare som jag flyttar varje kvart, så nu så.....
    Ljushållarna - fast ljusgröna - på bilden med mjölkkannorma hade jag också i Stoockholm, men glömde dom ute en vinter glömde dom ute en vinter. Skaffade dock nya som är ganska lika, i mjölkvitt och svagt orange, som numera sitter i pallkragarna!

    SvaraRadera
  2. Men herregud människa vad du hinner med mycket kul o vackert ,kul att du hörde av dig ,jag funderade vart du försvunnit .kram Nette

    SvaraRadera
  3. Ja visst hade det hänt en hel del hos er. Jag reagerade också över hur vackert ni har det med berg där ni bor. Rabatterna var ju helt suverena.
    Roligt dessutom att kommunen gillade din blogg så var stolt över den, den är bra. Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Många fina bilder, roligt att du är "tillbaka" :) Nu blir du ju dessutom en "storbloggare" med länk från kommunen sida, Vau!! ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Oj oj vad det var mycket i dethär inlägget! Allt låter och ser fint ut, förutom arbetstimmarna och värken!
    Duktiga påhittiga fina flickorna! Och kreativa du! Jobba inte för mycket. Tänk på tummarna
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  6. Så bra att du var och hälsade på hos mig så jag kommer mig för att besöka din blogg också! Så mycket det har hänt hos dig! Jag har också varit lite dålig på bloggeriet sista tiden, i slutet på april var vi i Peking - en häftig resa! - och efter det blev det förstås mycket att göra här hemma, både med jobbet och i trädgården. Nu har jag kommit ikapp någotsånär.

    Grattis till jobbet, hoppas att allt går bra även om dagarna verkar vara farligt långa!

    SvaraRadera
  7. Hmm, till din blogg kommer jag gärna igen. Spännande! Och dina katter...suck, så söta.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera