välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

13 januari 2012

lärare för en dag...

till utbildningens första modul, 'att fungera som förman' hör även det att vi skall alla hålla lektioner för florist studerandena.
denna vecka har jag varit kollegial utvärderare (vilket fint uttryck, eller hur?) åt min klasskamrat tiinas undervisning. det var mycket intressant!
dessa floriststuderanden, 13 st, har i höstas påbörjat sina studier, de är nästan alla trädgårdsmästare eller hortonomer. endel har dessutom jobbat inom blombranchen.
tiinas tema var blomgrupp på begravningskrans och hon skulle då planera en dags undervisning om detta, samt hålla undervisningen.
dagen före hade en annan klasskamrat, eine-maria, undervisat samma klass i hur man täcker en krans med salal blad, så eleverna hade sina kransar färdiga.
tiina gjorde bl.a.en demo inför eleverna...



sedan gjorde de alla varsin version av blomgrupp på krans. här är några exempel...




en elev hade inte uppfattat kransens riktning, så blomgruppen gick motsols medan bottnet var satt medsols. detta 'får' inte göras, eftersom kransen symbolik är evighet. visst, man sätter i blomgruppen även blommor som går motsols, men den dominerande delen, alltså större, längre delen av gruppen, skall gå medsols så att det intryck man får av helheten är att blomgruppen följer kransen medsols.
över lag var det jättefina blomgrupper som de här eleverna gjorde!
som kollegial värderare skulle jag följa med tiinas undervisning och efter att eleverna gått hem hade vi tillsammans med vår lärare, tuija, en genomgång av dagens undervisning.


det var en mycket givande dag!!
nästa vecka på måndagen är det min tur att ha en undervisningsdag och det tema som jag fick är bukett + konstruktion. detta är ju ett mycket mycket brett område inom floristik, men eftersom dehär eleverna är på grundnivå, så är temat begränsat till bukett i spiral med någon form av konstruktion. så idag skall jag förbereda och sammaställa undervisningen  =)

tidigt imorgon bitti far jag och tösabit3 till helsingfors, där vi plockar upp tösabit2, och därefter fortsätter till vanha satama och bröllopsmässan som hålls där. 

trevlig helg!!

susanne

2 kommentarer:

  1. Spännande! Kanske du hoppar in på den undervisande banan ändå ;-)
    Skrattade högt åt din kommentar om hur fort 3 år går - är det inte amazing? :-)
    Kramis, systra mi

    SvaraRadera
  2. Trevligt inlägg alltid lär man sig något nytt ,kram o trevlig helg ,nette

    SvaraRadera