välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

11 november 2011

11.11.11

om täcket i min prinsess säng...
det är för kort - JA! vet inte hur jag ska få det att räcka ner över fötterna då jag vill ha axlarna täckta åxå... ;)
här är ca 17 graders rumsvärme så fast jag nu sover med fleece tröja och sockor på fryser jag. dock inte där mitt på kroppen där detta 40 cm tjocka duntäcke är  =)
hela huset har stenplattor på golvet och de är så kalla att man inte vill ha fötterna på golvet alls, bara med skor på. Ettan skulle aldrig klara av att bo här, han som skulle ha velat ha tjocka heltäckande mattor i hela huset vårt. jag gick dock inte med på det, bara att sätta heltäckande matta i sovrummet och det är gudaskönt må jag säga!
ingen golv värme här i detta hus, endast i en liten wc, så där stannar man gärna lite längre än vad man behöver   =)
igår åt jag en lunch som bestod av en sorts korngrynsgröt med svamp, karamelliserade kastanjer och vindruvor. det såg inte aptitligt ut och det var inte riktigt i min smak. här tar man inte heller den mängd mat man själv vill utan allt kommer färdigt upplagt på tallriken och sen är det bara att sleva in. men annars har det varit helt okei mat

efter lunchen for jag med jürgen och karin till en stad som heter Luzern. där dekorerade vi en katamaran som ett par skulle gifta sig på ikväll då det är 11.11.11
lite bilder därifrån;






vi dekorerade åxå en restaurang, the blinker, på övre våningen av en bilfirma idag. där var åxå ett bröllop   =)



när vi kom tillbaka till blombutikenvar där ett bröllopsfölje som jag först trodde var ett barnkalas, men nej, det var ett lärarpar som hade vigts på eftermiddagen så klassen och kolleger var med. dessutom tjuvstartar sveitsarna den veckolånga långa karnevalen som de har i januari idag, d.v.s. startskottet går två månader innan karnevalen kör igång  =D
i januari festar man från torsdag till onsdag, karnevaaal!!!, med att dricka kaffe eller te med snaps (obst eller äppelbrännvin i kaffet eller teet)


bröllopsgästerna stod här ute vid fontänen på lilla torget och drack skumppa, barnen limonad  =)
barnen fick åxå varsin gul ros att ge åt sin lärare


ikväll har det varit middag med värdparets son, Patrick och hans flickvän Melanie. det har varit en mycket trevlig kväll!
så att sånt hier im Schweiz  =)

skönt veckoslut!

susanne





7 kommentarer:

  1. Bara 17 grader, hus så hemskt! Jag vill ha mellan 20 och 22, annars antingen fryser jag eller svettas. Rolle brukar säga att jag inte har någon termostat, själv kan han ligga ovanpå sängen i bara kortbrallor och läsa i timmar utan att frysa.
    Den där konrgrynshistorian lät inte gott, skulle det föreställa nån sorts schweizisk risotto eller.....!?

    SvaraRadera
  2. Jag minns hur vi låg och skrattade över storeken och tjockleken på dunbolstren när vi var i Schwiez :-). Fy för att frysa!
    Oj, vad läckert på Cirrus katamaranen! Jag hade gärna suttit vid ettsådant bord och njutit!
    Kramar <3

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt! Om jag någongång ordnar ett megafest så hyr jag in dig!!! Jättevackra dekorationer!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  4. Det är nog rena rama karusellen du är på ,kul att se bilder från en annan värld(fniss) vackert blev det när ni dekorerat,förstår att det är jobbigt ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Upplevelser tycks du inte gå miste om iaf! Tycker du borde investera i en stor, tjock filt...hemskt att behöva frysa i onödan. Du kan ju alltid ta hem den, speciellt om du köper en riktigt snygg en...nån vacker schweizisk yllepläd, eller nåt :)

    SvaraRadera
  6. Vad spännande grejer du får vara med om! Ha det så skönt där långt borta!

    SvaraRadera
  7. Om man bortser från kylan och maten så verkar det vara ett riktigt äventyr du är med om. Vad spännade det låter! Fina arrangemang på dina bilder. Hoppas du får lite bättre mat i fortsättningen.
    Må så gott!
    Ninni

    SvaraRadera