välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

26 oktober 2012

nya svängar i livet

dit for en månad så att det small om de; som man säger här i våra knutar  =)
det har varit massor, mycket ledsamt, mycket fult, mycket osäkert, mycket funderingar och lite bra åxå...
så som de väl är för de flesta...
men nog är det ju lustigt hur det oftast löser sig och bara man är uppmärksam på vad livet vill säga en så tar livet ny fart =)
jag blev mycket deprimerad då jag fick tidigare i höstas veta mycket obehagliga saker om den skola som jag studerar vid i mäntsälä och den lilla ankdammen med floristmästare/hortonomer. det visade sig att man inte räknas för nånting om man inte har vissa inflytelserika namn bakom sig som tutorer eller arbetsgivare, eller att man sitter i de rätta instanserna, de som beslutar om vem som skall ha en chans till framgång. skolan håller uppe en fasad av att vara bättre än andra skolor med samma utbildning genom att i alla yrkesprov dumpa dem som inte tävlat, gjort sig ett namn inom branchen eller som sagt har viktiga personer bakom ryggen...
då jag först fick höra det trodde jag inte att det var sant... tyvärr kan jag inte mera blunda för kalla fakta...
även i denna lilla värld måste man ha gjort sig känd eller ha branchkändisar till vänner och tutorer

detta är sådant jag inte kan acceptera, enligt min mening är det ett vuxet sätt att utöva mobbning och jag är totalt emot mobbning i alla former
jag känner starkt för dem som utsätts för detta i mäntsälä och vill inte vara en del av ett så ruttet system

funderade länge och väl på om jag skall fortsätta eller inte. huvudansvarige läraren är en verklig tillgång, utbildad och bosatt under flera års tid i tyskland, en som för mig har mycket att ge, men...
då utbildningen suger, så räcker det inte med en bra lärare.
eller rättare sagt; där är två bra lärare. den andra undervisar i växtkännedom och hon brinner verkligen för sitt ämne! aldrig har växter, deras fysiska form och namn på tre språk intresserat så mycket som under hennes lektioner.
tyvärr är resten av de lärare som vi hade inget att hurra för...

mitt arbete i blombutik gav mig heller inget mera, inga utmaningar, inget nytänkande, inget mod att pröva på något nytt...
blombutiken där jag jobbade är en relik från nittio talet, konservativ och 'snål', en blombutik där man inte får använda två 'dyra' blommor i samma bukett, endast en och billiga blommor till, en butik där man tror att kunderna vill ha de buketter som de har fått köpa där i 20 år, bara för att de tar just sådana då de kommer och handlar... men hur skulle de ens kunna ta något annat då det inte finns annat att välja på ens
i en blombutik måste man visa kunderna vad allt man kan hitta på med blommor genom att göra olika förslag till buketter, inte endast de där låga, runda, täta med tre blommor och grönt, eller de höga med en kvist, två blommor och ett stort blad vid roten!
det finns ju så mycket mera, bara man vågar!! 
förstår åxå bra den ekonomiska aspekten, med permitteringar och uppsägningar som inverkar på köpkraften måste man även i en blombutik 'snåla', men man kan ju vara kreativ och påhittig för det!  =)
jag är en sådan typ att jag behöver utmaningar och nyheter för att kunna inspireras. då jag kan en sak är det inte mera intressant. att dag ut och dag in göra olika antal likadana buketter eller begravningsarrangemang inspirerar inte alls. då jag hade egen blombutik prövade jag på många olika sätt att binda och göra arrangemang och jag tror att mina kunder uppskattade det. men kanske vi har mera open mindade människor här på vår ö som vad de har i staden salo...  ;)

i flera veckors tid har jag nu alla fredagar, endast på fredagarna, följt med de finska arbetskrafts sidorna för att se om det skulle dyka upp något intressant...
likaså förra fredagen, men ingenting...
av någon underlig anledning tog jag upp den samma sidan i tisdags på förmiddagen och hittade genast en annons som intresserade mig så mycket att jag skickade ett mail till företaget. skrev bara kort om mig själv men satte inte ut telefonnummer, då jag inte väntade mig något intresse från deras sida. ansökningsdagen gick ut samma dag, på tisdagen och annonsen hade kommit in på fredagseftermiddagen...
15 minuer senare får jag ett mail med en uppmaning om att ta kontakt snarast möjligast...
jag ringde upp och fick frågan om jag kunde komma till åbo på arbetsintervju samma dag. tyvärr passade det inte så det blev bestämt att jag skulle komma på onsdagen halv tolv istället. den som hade tjänsten hade sagt upp sig förra fredagen och skulle sluta denna veckas fredag, så därför hade de bråttom att få någon anställd.
så av nio sökanden fick jag tre timmar efter arbetsintervjun platsen!!

igår och idag följer jag med arbetet och i måndag börjar jag - snabba puckarr!! 
det är därför jag inte kan sova  =)
miljoner tankar rusar runt i huvudet...

sade upp mig från blombutiken och ser nu med spänning fram emot detta nya jobb, som för mig är en delvis obekant och delvis bekant bransch 

eftersom detta jobb är måndag till fredag var jag tvungen att sluta den pågående utbildningen vid keuda mäntsälä. men som sagt tidigare så har min respekt för instansen och dess ledning sjunkit ner i skosulorna efter höstens fula utspel. 

ja, de va mycket denna gång, men så har det hänt en hel del åxå  =)


susanne

3 kommentarer:

  1. Ja hördu, det var verkligen mycket som har hänt dig ! Man blev ju förstås väldigt nyfiken på vad du skall jobba med nu?? Det var synd att det gick sådär med utbildningen i Mäntsälä! Korruption - det finns överallt! Lycka till med ditt nya jobb, kanske vi får höra med om det senare!

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummen upp för dig att du börjar trivas på ditt nya jobb. Klokt att våga pröva på.
    Får bara önska att det blir mera vett o etikett vid Mäntsälä. Lycka till.

    SvaraRadera
  3. jag har undrat lite var du har varit och vad du gjort när det har varit så tyst om dig. Grattis till nya jobbet, håller tummarna att det ska bli roligt! Och tråkigt med utbildningen. Jag tyckte det var lite nydanande och spännande med alla fina blomsteruppsättningar som inte var så vanliga. Hoppas på att se lite av det i alla fall, för du har ju idéer, glöm Mäntsälä bara, det verkar ju inte vara seriöst.
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera