välkommen till min blogg

VÄLKOMMEN till min blogg; blommor och kvistar!

Jag är en finlandssvensk trädgårdsmästare, textilartesan och florist.


TERVETULOA! WELCOME!

26 november 2012

jobbat in mig på nya jobbet

det har varit tre mycket tunga veckor!! nytt jobb i en för mig helt obekant värld; första och andra klassister, dvs sju-åtta åringar...
varje dag kommer de elva barnen till mig i hantverkseftis vid halvett eller halv två tiden och då serverar jag dem ett mellanmål. och de är verkligen hungriga!
sedan diskar jag undan medan en del av dem gör läxor och andra leker eller spelar något spel.
sedan gör vi tillsammans något pyssel, det som jag har planerat för den dagen. de två första veckorna var det en massa 'jag viiiill inte göra det där', 'mååååst maaan' och 'jag vill leeeeka!' men i förra veckan på torsdagen var det första gången som jag fick alla samlade så att jag kunde visa dem alla på en gång vad vi skulle göra  =)
från augusti till för tre veckor sedan hade de som hanttisledare en kille på 28 år och barnen sa alla dagar att med markus behövde de inte pyssla om de inte ville, med markus fick de bestämma själv vad de ville göra, med markus si och med markus så...
nå, nu äntligen har jag fått dem att förstå att jag inte är markus, jag är susanne och eftersom det är ett hantverkseftis där det är meningen att de skall bekanta sig med olika tekniker inom hantverk och även producera alster genom att använda dessa tekniker, så skall man göra det jag har planerat  =D
förstås i en grupp med elva barn är det alltid de som vill göra, de som gör för att jag säger att vi skall göra detta och de som alltid sätter sig på tvären...
det blir en balansgång mellan dessa små olika individer alla dagar...

jag hade konstant huvudvärk de två första veckorna, men nu när vi börjat få rutiner, när jag börjat lära känna barnen och föräldrarna och fått barnen att inse att jag kommer att ha vissa regler, så nu börjar det kännas som om jag kanske klarar av detta åxå... ;)

till farsdag gjorde vi dessa saker...





och dessutom gjorde barnen karikatyrbilder på sig själva som vi sedan satte fast på ett ark som vi satte i hanttis fönstrena






















sedan började vi pyssla till jul och dethär har vi hittills fått gjort






denna vecka ska vi göra lite till julgrejs, bl.a gjuta, sy, binda blommor av metalltråd och göra ett lilljulsarrangemang med tulpan och grönt...

i fredags var vi på foijan i åbo och äta, jag och mina arbetskamrater på sirkkala eftis. jag tog bräserad anka och det var jättegott!
efter maten gick vi och tittade på HAIR på åbo svenska teater. musikalen var mycket bra, men inte så bra som jag hade väntat mig...
om två veckor ska jag dock gå en gång till och se den så det kan ju hända att den växer lite då man ser den en gång till =)

jag var hos tösabit1 över natten och på lördagen var vi och titta oss runt på gammaldags julmarknad i åbo, får och getmarknaden på samma ställe och sen tillbringade vi resten av dagen i mässcentret på kattutställning. bara som publik alltså... det var en superhärlig lördag!! 

ha en bra början på arbetsveckan
susanne

2 kommentarer:

  1. Oj, det märks att man börjar bli lite äldre - OBS, alltså inte gammal, det blir jag aldrig - för jag skulle bli vansinnig att ha det så där stökigt runt mig på dagarna! Sen har du ju dessutom haft mycket för dig på helgerna också - att du orkar!?

    SvaraRadera
  2. Jaa du du kan nog kasta dig in i vad som helst och klara det också .Jag tyckte jag fick huvudvärk med fyra små barn i affären samtidigt idag .Kul att någon kan ta sig an barn och lära dom saker för att göra som dom vill då blir det nog ingenting ,kram Nette

    SvaraRadera